Team Monster Inc. wint Nederlandse CanSat competitie

Scholieren van team Monster Inc. van het Da Vinci College uit Leiden hebben de Nederlandse CanSat-competitie gewonnen. In teams werkten leerlingen maandenlang aan een satelliet ter grootte van een frisdrankblikje, die zij in maart tot een kilometer hoogte te lucht in schoten. Ze bedachten een missie, maakten een ontwerp, bouwden, testten en lanceerden hun CanSat en zorgden voor de nodige publiciteit. Dat melden NEMO en ESERO.

Dat team Monster Inc. met de gouden CanSat-award naar huis ging en hiermee deelname aan de Space Engineer for a Day van European Space Agency (ESA) won, is volgens de jury te danken aan hun originele idee en professionele verslag. Juryleden Marjan van Meerloo (ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), Kathelijne Beenen (Netherlands Space Office) Chris Verhoeven (TU Delft) en Channah Vogel (Space Research Organisation Netherlands) waren onder de indruk van de creativiteit en vernuft van alle teams, maar Monster Inc. zette net dat stapje extra. Het team is heel blij met de overwinning. Leerling Francesco Ferracina: “We hadden niet verwacht dat we zouden winnen, want onze presentatie was nog niet helemaal af. Maar we zijn zelf ook overtuigd dat ons idee goed en uitvoerbaar is."

Luchtmonster 

De winnaars bedachten een CanSat die een luchtmonster op 1 kilometer hoogte kon nemen. "We zuigen lucht op door een vacuümflesje dat elektronisch opent en sluit en de lucht opvangt om specifieke moleculen te onderzoeken", legt Ferracina uit. Volgens hem kan deze techniek helpen bij het monitoren van luchtvervuiling. "Het is gemakkelijker en goedkoper om een luchtmonster op te halen dan allerlei apparatuur omhoog te sturen." In maart mochten ze samen met elf andere geselecteerde teams hun satelliet met een echte raket 1 kilometer de lucht inschieten op een militair oefenterrein. Hierbij kregen ze weliswaar geen data binnen, maar het lukte wel om een luchtsample te nemen.

Het team heeft op verschillende vlakken veel geleerd. Ferracina: “We hebben beter leren plannen, geleerd om 3D-modellen te maken, te programmeren, hoe je omgaat met sponsors en een project naar het publiek brengt.” Het team was actief op Instagram, maakte een eigen flyer, wist ruim 200,- euro aan giften op te halen en drie sponsoren te werven.

Technische opleiding 

De CanSat-competitie is opgezet om scholieren uit te dagen op wetenschappelijk en technisch gebied en ze te enthousiasmeren voor een technische opleiding. Sinds september vorig jaar zijn de teams bezig geweest met het uitwerken van hun plan.

Door: Nationale Onderwijsgids 
Beeld: DigiDaan